چگونه حسینی بمانیم؟
نوشته شده توسط : داش حسین

حضرت امام خميني(ره): هيچ قدرتي نميتواند اين توطئهها را خنثي كند، الا همين مجالس عزا. (صحيفه نور ج16 ص219)
حيات اين ملت به همين روضه خواني هاست. (صحيفه نور ج 15 ص208)
سلام بر حسين عليه السلام و خاندان و ياران بي نظيرش!
سلام بر آن رادمردي كه براي همه دورانها اسوه اي نيكو و مكتبي پابرجا شد و سلام بر آن ارواحي كه در چرخه ايام در آن ذات مقدس و نوراني به فنا رسيدند و مصداق «حلت بفنائك» شدند و سلام خدا بر شهيدان انقلاب اسلامي كه ناب ترين حماسه عاشورايي عصر آخرالزمان را به بار نشاندند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيان ويژگي هاي مجالس امام حسين عليه السلام به سه نكته اساسي اشاره دارند كه اگر اين نكات با هم در مجالس اباعبدا... الحسين عليه السلام لحاظ شود، ما را به اهداف سيدالشهداء رهنمون ميسازند. اين 3 عنصر ناب كه منبعث از مرام حسيني است عبارتند از:
1- عنصر تدبر و تعقل
همان گونه كه معظم له در اين باره اشاره داشته اند، حماسه عاشورا و تمام حركات حكيمانه سيدالشهداء و ديگر معصومان عليهم السلام را اگر با اين ديد بنگريم ميتوانيم با تطبيق شرايط زمان اباعبدا... عليه السلام با زمان خود به وظيفه كنوني خويش واقف شويم. چنان كه به عنوان مثال وقتي يكي از ايرانيان در زمان امام هادي عليه السلام با تحمل مشقت راه به زيارت كربلا مشرف شد و سپس به محضر امام هادي عليه السلام رسيد، امام دهم به آن مرد ساكن «ري» فرمودند تو ميتوانستي راه خود را نزديك تر كني، و كلام مشهور خود را در وصف حضرت عبدالعظيم حسني (سلام ا... عليه) به كار بردند كه: «هركس عبدالعظيم را در ري زيارت كند مانند كسي است كه حسين عليه السلام را در كربلا زيارت كند.»
و اين اشاره به جايگاه مرجعيت و فقاهت در نزد اهل بيت دارد كه ميخواهند به آن زائر و ما بفهمانند كه راه را گم نكنيد! و زيارت بدون اعتنا به فقيهان راستين و رهبري ديني، در واقع راه را دور كردن است.
ما در اين مرحله بايد بدانيم كه پيام عاشورا چيست: به فرموده امام خميني:
«جنبه سياسي مجالس روضه بالاتر از همه جنبه هاي ديگر است.» (صحيفه نور ج 13 ص 153)
2- عنصر حماسه
با نگرش محققانه به كتاب هاي معتبر مقتل چون ارشاد شيخ مفيد رحمت ا... عليه، لهوف ابن طاوووس رحمت ا... عليه و نفس المهموم شيخ عباس قمي رحمت ا... عليه تمام صحنه هاي عاشورا حتي مظلومانه ترين آنها را اوجي از حماسه و عزت مييابيم و اين نكته اي است كه متاسفانه در برخي منابر كم تر به آن پرداخته ميشود. ما حتي در داستان رقت بار مظلوميت حضرت فاطمه زهرا سلام ا... عليها، حماسه و سلحشوري بينظيري را در ايشان ميبينيم. مهم اين است كه با هنر سخنوري و مرثيه سرايي اين بزرگ منشيها را به مخاطبان انتقال دهيم؛ چرا كه مخاطبان ما اين خصلتها را طالبند و اگر ذره اي از اين خصلتها را حتي اگر در فيلم هاي افسانه اي بيگانگان ببينند مشتاق آن ميشوند و حيف است كه ما از اين حماسهها در مجالسمان بهره نبريم. چنان كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع مداحان و مرثيه سرايان كشور در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام ا... عليها فرمودند:
مگر ما نميگوييم كه (فاطمه زهرا سلام ا... عليها) با حال ناتواني به مسجد رفت، تا حقي را احقاق كند؟ ما هم بايد در همه حالات تلاش كنيم، تا حق را احقاق كنيم. ما هم بايد از كسي نترسيم.
مگر نميگوييم كه يك تنه در مقابل جامعه بزرگ زمان خود ايستاد ؟ ما هم بايد همچنان كه همسر بزرگوارش فرمود: «لا تستوحشوا في طريق الهدي لقله اهله» (نهج البلاغه خ 251) از كم بودن تعدادمان در مقابل دنياي ظلم و استكبار نترسيم وتلاش كنيم. مگر نميگوييم كه آن بزرگوار كاري كرد كه سوره دهر درباره او و شوهر و فرزندانش نازل شد؟ ايثار نسبت به فقرا و كمك به محرومان، به قيمت گرسنگي كشيدن خود؛ «و يوثرون علي انفسهم و لو كان بهم الخصاصه» ما هم بايد همين كارها را بكنيم.
(ريحانه آفرينش، ص 54)
ظلم ستيزي و احقاق حق از خصلت هاي هميشگي سيد و سالار شهيدان بوده است؛ چنان كه در منابع اهل سنت در تاريخ دمشق آورده شده است كه وقتي عمر براي ايراد اولين خطبه خلافت، بالاي منبر رسول خدا رفت، حضرت سيدالشهداء عليه السلام كه در ظاهر نوجواني بيش نبود برخاست و فرياد زد: «پسر خطاب! از منبر پدر و جد من به زير آي و بر منبر پدر وجد خود برو!» عمر كه با تشر نفس گير پسر فاطمه مواجه شده بود، لبخندي تلخ زد و گفت: «اباعبدا...! من كه پدر و جدم منبري نداشتند.» امام حسين عليه السلام نهيب زد: «پس، از منبري كه حقي از آن نداري پايين آي.» كه عمر مجبور به فرود از منبر شد و سه روز در خانه نشست و از اميرمومنان عليه السلام خواست كه از آمدن حسين عليه السلام به مسجد جلوگيري كند.» (ابن عساكر، تاريخ دمشق.) و به دليل همين عنصر است كه بيگانگان از دستگاه اباعبدا... الحسين عليه السلام در هراسند.
3 - عنصر عاطفه:
پايايي نهضت عاشورا بسيار مديون عنصر عاطفه آن است و چه بسا مولا اباعبدا... عليه السلام نيز با عنايت به همين عنصر با علم به شهادت عزيزاني چون حضرت علي اصغر عليه السلام وارد اين ميدان شد. البته در پرداختن به عنصر عاطفه نبايد به هر قيمتي براي به اوج رساندن احساسات عمل كرد و هر خبر ضعيف و بدون مدركي را بازگو كرد؛ بلكه ملاك بايد مقاتل معتبر و ارجاع به عقل باشد. مهم در اين عرصه رقت قلب مخاطبان است و اگر ما به واسطه گناه به قسوت قلب و خشكي چشم گرفتار نشده باشيم، روايات معمول كربلا نيز دل هاي ما را اندوهگين كرده و سرشك خالصانه را از ديدگانمان جاري مي كند؛ چرا كه تصور به خاك افتادن زينت دوش نبي نيز فاجعه آميز است و حتي نيازي به بازگو كردن جزييات آن نمي باشد.
در اين مرحله بايد به كتب معتبر مراجعه كرد و منبري و ذاكر به احترام اهل بيت عليهم السلام بايد به شنيده ها بسنده نكرده و زحمت مطالعه در اين زمينه را به جان بخرد. در نقل مقاتل نيز بايد نقل ها را با شان اهل بيت(ع) بسنجد.
بايد خاكساري و خالصانه عمل كردن را چون پير غلامان اين ميدان مد نظر قرار دهيم و از حكايات سازنده گذشتگان درس بگيريم؛ چنان كه در احوال واعظ نامي و نوكر برجسته اباعبدا... عليه السلام «مرحوم شيخ مرتضي زاهد» آورده اند كه درآن روزگاران كه مجالس چند منبره مرسوم بود و به ترتيب منبري هاي ضعيف و آخر نيز منبري هاي ماهر به وعظ مي پرداختند، از قضا در مجلسي اين استاد اخلاق و واعظ شهير اولين واعظ شد، ولي همراهان هميشگي استاد مشاهده كردند كه ايشان بر خلاف ديگر اوقات، غير حرفه اي منبر رفت. بعد كه از ايشان پرسيدند چرا اين گونه بود، فرمود: «ديدم بعد از من افراد ضعيف تري منبر مي روند و ممكن بود پيش مردم خفيف شوند، بنابراين ناشيانه منبر رفتم!»
و اين گونه است كه بزرگان با خاكساري در اين دستگاه، صاحب نفس هايي مي شدند كه امراض زيادي را دوا مي كرد. بنابراين در اين دستگاه با خاكساري بايد بزرگ شد.
ما در زيارت وزين عاشورا در سجده آخر كه اوج آن زيارت است از خداوند متعال با تمام وجود مي خواهيم «و ثبت لي قدم صدق عندك مع الحسين و اصحاب الحسين الذين بذلوا مهجهم دون الحسين عليه السلام»‌
خدايا ! ما را همراه با حسين و اصحاب حسين همان اصحابي كه تمام وجود و دارايي خود را در راه حسين عليه السلام تقديم كردند پابرجا بدار!
و اين فراز به ما مي آموزد كه حسيني بودن كافي نيست، بلكه بايد حسيني بمانيم و اين در دوران كنوني جز با پيروي از ولي فقيه زمان حضرت آيت ا... خامنه اي ميسر نمي باشد.وني جز با پيروي از ولي فقيه زمان حضرت آيت ا... خامنه اي ميسر نميباشد.




:: موضوعات مرتبط: معصومین و پیامبران , بزرگان , ,
:: برچسب‌ها: چگونه حسینی بمانیم , حسینی , حسین , امام خمینی , خمینی , امام خامنه ای , خامنه ای , خامنه , مکتب , حماسه عاشورا , حماسه , عاشورا , امام هادی , هادی , صحیفه نور , حضرت , زهرا , روضه , ولایت فقیه , ولایت ,
:: بازدید از این مطلب : 614
|
امتیاز مطلب : 58
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : 21 / 9 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: